In dit strategisch beleidsplan hebben we de kernkwesties geïntegreerd concreet gemaakt in een
schooldag van een leerling en een leerkracht. Dit geeft een droombeeld van hoe ons onderwijs in de
toekomst zou kunnen zijn. Het droombeeld is een beeld om te inspireren en niet hét beeld dat in 2027
gerealiseerd moet zijn. Het is geen voorschrift voor de scholen. Onze scholen ontwikkelen zelf hun
schoolplan op basis van de eigen context maar binnen de kaders van het strategisch beleidsplan.
Na het droombeeld hebben we iedere kernkwestie apart uitgewerkt in doelen. Dit zijn de doelen
waaraan we de komende vier jaar willen werken. Deze doelen liggen allemaal binnen het perspectief
van ons droombeeld. Onze scholen formuleren in hun schoolplan doelen die aansluiten bij hun interne
analyse en specifieke context.
Soms houden we een vinger aan de pols om te kijken of we op de goede weg zijn. Daarom hebben we
meetbare of merkbare indicatoren geformuleerd, soms kijken we daarbij ook verder dan onze
eigen invloedsfeer. Bij het werken met indicatoren lopen we altijd het risico dat we indicatoren
verwarren met doelen. Dat mag niet want dan krijgen we pervers gedrag.
Bijvoorbeeld
Ons doel is dat we meer leerlingen passend onderwijs bieden op de school in de wijk. De indicator is dat onze
scholen minder leerlingen verwijzen naar het speciaal basisonderwijs. Als onze basisscholen geen passend
onderwijs aan een leerling kan bieden, dan zoeken we een passende plek in het speciaal basisonderwijs of het
speciaal onderwijs. Ook als we daardoor niet voldoen aan onze indicator. We hebben ons doel van passend
onderwijs immers niet bereikt als er meer leerlingen op de basisschool ongelukkig zijn maar wij wel minder
leerlingen verwezen hebben.
We zullen niet in deze kuil vallen want wij willen gedreven werken vanuit de bedoeling aan onze
opdracht:
● Wij dragen bij aan de ontwikkeling van leerlingen tot individuen die eigenwijs, samenwijs en
wereldwijs zijn;
● Wij gaan voor alle kinderen;
● Wij bieden onze medewerkers ontwikkeling en werkgeluk.
Venlo, november 2022
College van Bestuur Kerobei,
Hennie Biemond
Rob Thuijls